Veranderingen in 2015: hufterovertredingen en nieuwe verkeersborden
Vanaf 1 januari 2015 veranderen een aantal zaken. 23 verkeersovertredingen worden aangemerkt als "hufterovertredingen" . Dat betekent geen proces-verbaal (“bon”), maar deze vallen onder het strafrecht. De overtreder moet dan voor de rechter komen. Wie het verleden voor meerdere zware overtredingen is veroordeeld, krijgt een zwaardere straf. Zo krijgt het het OM (Openbaar Ministerie) de mogelijkheid om rijontzeggingen en celstraffen op te leggen aan hardnekkige "verkeershufters".
De overtredingen die bij het strafrecht worden ondergebracht zijn:
- Als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van politie.
- Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp.
- Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant.
- Als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990 vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar.
- Als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan.
- Als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats.
- Als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen.
- Als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan.
- Als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan.
- Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden.
- Als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken.
- Als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten gaan.
- Als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing.
- Als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste vordering stilhouden.
- Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken.
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg keren.
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg achteruitrijden.
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg deze op de rijbaan laten stilstaan.
- Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken.
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg keren .
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg achteruitrijden .
- Als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg deze op de rijbaan laten stilstaan.
- Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autoweg over de vluchtstrook of vluchthaven rijden.
Nieuwe verkeersborden
In 2015 worden veertien nieuwe verkeersborden toegevoegd aan het Nederlandse straatbeeld.
Zes F-borden (‘overige geboden en verboden’) en hun Einde-versies moeten zorgen voor meer duidelijkheid over tram- en busbanen, rijstroken/wegen voor vrachtauto's, waar bijvoorbeeld personenauto’s niet mogen komen.
Twee L-borden (‘Informatie’) informeren over uitwijkplaatsen links of rechts van de weg.
Uiteraard zijn deze verkeersborden direct opgenomen in de TET® cursus.
